Elevii care învață „Chimia Altfel”: „Ora de chimie este una dintre puținele materii la care înțeleg din clasă”

By October 6, 2017Blog

Toată vara, un grup de profesori de chimie pasionați și dedicați, au lucrat, în cadrul programului „Chimia Altfel”, la crearea unităților de învățare care să le ofere dascălilor din toată țara instrumente eficiente de predare a acestei materii. Considerată o disciplină grea de mulți dintre elevi, chimia devine o experiență captivantă atunci când este însușită prin intermediul metodelor inductive, menite să le stimuleze elevilor încrederea în forțele proprii, să îi determine să lucreze în echipă și să își dezvolte capacitatea de a raționa pentru a rezolva probleme. Încă de la primele ore, metoda și dovedit beneficiile pentru copii și le-a readus profesorilor bucuria de a redescoperi frumusețea științei și de a  oferi cunoaștere. „Anul acesta, voi implementa unitățile de învățare la clasa a VII-a. Datorită echipei CEAE, a calității cursurilor inițiate, a profesionalismului vostru, încerc emoția și bucuria de a preda din nou chimia. Dacă anii trecuți căutam refugiu în alte activități ca să ies din rutină, acum nu mai este cazul. Probabil că am găsit oamenii cu care sunt pe aceeași lungime de undă. Și asta îmi da încredere și speranța că putem să schimbăm ceva”, spune Rodica Răcășanu, profesor la Colegiul „I. L. Caragiale” din Moreni, Dâmbovița.

Aceasta este de părere că această disciplină  nu mai poate fi predată doar cu creta pe tablă. „Profesorii de chimie trebuie să înțeleagă că chimia trebuie aplicată. Nu trebuie să fie doar teoretică. Noi îi cerem copilului: definește, cerem termeni învățați pe de rost. Algoritmi. Noi facem algoritmi și le cerem copiilor să le aplice. Nu se poate. Trebuie să gândească, trebuie să le formăm competențe esențiale”, crede ea.

 

„Îmi plac foarte mult orele de chimie, pentru că tot ceea ce învățăm reținem prin joacă”

Maria Pătru, profesor la Școala Gimnazială „Gheorghe Bibescu” din Craiova, a început să aplice la clasă noile unități de învățare, iar răspunsul copiilor a fost uluitor.

„Modul în care doamna reușește să îmbine ora de chimie cu diverse activități este minunat. Mie chiar a început să îmi placă chimia și învăț cu mult drag tot ce predă doamna. Sper ca următoarele ore să fie la fel”, spune unul dintre copii. O elevă speră ca și ceilalți profesori să aplice metode similare la clasă, în timp ce o alta vorbește despre marele avantaj al acestei metode: acela că elevii înțeleg chiar din clasă noțiunile. „Ora de chimie este una dintre puținele materii la care înțeleg din clasă și acest lucru este foarte bun pentru că suntem în clasa a opta”, scrie o fetiță. O colegă de-a sa este entuziasmată că asimilează informații fără să fie nevoită să tocească, în timp ce alta subliniază: „Îmi plac foarte mult orele de chimie, pentru că tot ceea ce învățăm reținem prin joacă”.

Mulți dintre copii mărturisesc că această disciplină a devenit materia lor preferată. Una dintre lecțiile predate de profesoara Maria Pătru prin metode inductive a fost „Corpuri. Substanțe. Materiale”. „Mi s-a părut foarte interesantă lecția de astăzi, intitulată „Corpuri. Substanțe. Materiale”, deoarece trăim împreună cu ele și chiar și noi suntem niște corpuri”, a scris unul dintre copii.

„Mi s-a părut foarte interesant faptul că facem jocuri și lucrăm pe echipe, spre deosebire de alte ore. Iubesc această oră”, a scris un altul.

CEAE își propune, prin intermediul proiectului „Chimia Altfel”, să schimbe modul de învățare a chimiei în România, cu ajutorul utilizării metodelor inductive (de exemplu, metoda învățării prin investigație, a cărei utilizare și-a dovedit deja eficiența la fizică). Proiectul, derulat cu sprijinul financiar al BASF şi Romgaz, presupune organizarea de cursuri de formare pentru profesori şi workshop-uri pentru realizarea de unități de învățare și a fișelor de lucru aferente.