„Educația de bună calitate înseamnă să dezvolți talentul oamenilor, nu să îl sortezi”, Andreas Schleicher (OECD)

By May 12, 2017Blog

În studiul  în studiul „Evaluările și examinările în sistemul de educație din România” pe care l-a lansat recent, OECD vorbește despre necesitatea ca țara noastră să schimbe sistemul de evaluare a elevilor și să îl adapteze noului curriculum. „Când nu sunt aliniate la curriculum, practicile evaluative riscă să îl submineze, în condițiile în care cadrele didactice și elevii vor să obțină performanțe bune la evaluări și, prin urmare, predau și învață în funcție de sistemul de evaluare, nu de curriculum”, avertizează documentul citat, care atrage atenția asupra unui paradox. România are un nou curriculum bazat pe competențe, dar evaluările nu le măsoară.

 

Impactul evaluării asupra învățării nu trebuie subestimat

Într-un articol dedicat sistemului de evaluare din România, Andreas Schleicher, director al Directoratului OECD pentru Educație și Abilități, scrie o frază esențială care ar trebui să stea la temelia politicilor din domeniu. „Educația de bună calitate înseamnă să dezvolți talentul oamenilor, nu să îl sortezi”. Acesta arată că efectul evaluărilor asupra predării și învățării nu trebuie niciodată subestimat. O evaluare mai cuprinzătoare va ajuta, în opinia lui noul curriculum să ajungă în clasă, iar întărirea altor forme de evaluare ar putea echilibra examinările cu miză ridicată.

În opinia lui Schleicher, printre competențele cheie pe care elevii trebuie să le dobândească în școală se numără gândirea critică și rezolvarea creativă de probleme, iar o viziune clară asupra felului în care ar trebui să arate acestea în practică ar urma să aibă un impact transformator asupra practicii pedagogice. „Îndrumarea elevilor înspre a înțelege propria strategie de învățare ar putea ajuta profesorii să îi angajeze pe elevii care sunt în risc de a abandona școala și să insufle fiecărui copil credința că poate să aibă succes”, scrie reprezentantul OECD.

El atrage atenția că niciodată calitatea educației dintr-o țară nu va putea depăși calitatea predării. Din acest motiv, „felul în care profesorii interacționează cu copiii în clasă și oferă feedback asupra lucrurilor pe care le pot îmbunătăți este mai puternic decât orice în a-i ajuta pe studenți să învețe. Acest lucru începe cu dezvoltarea standardelor profesionale pentru profesori. Dacă nu poți defini un profesor bun, e greu să obții unul”, spune Andreas Schleicher.

Spre exemplu, profesorii din România sunt constant evaluați, dar evaluarea este de cele mai multe ori una cantitativă. În opinia lui, ar fi important ca aprecierea să fie axată asupra practicilor formative precum dialogul profesional și feedback-ul și bazate pe observația la clasă și pe dovezile de performanță. Examenele teoretice scrise din România, crede el, nu surprind ceea ce contează pentru predare: relația pe care profesorul o stabilește cu elevii, atitudinea și strategiile pedagogice care trebuie să ia în considerare nevoile studenților.