„Copilul meu vine bucuros de la școală și îmi spune ce au făcut la fizică”. Ce se întâmplă atunci când știința e predată de o profesoară „altfel”

By April 16, 2018Blog

Într-o zi, diriginta unei clase a VI-a a venit la profesoara Maria Pătru și a rugat-o să ia parte la ședința cu părinții. „S-a întâmplat ceva?”, a întrebat profesoara. „Nu, nu! Copiii sunt atât de încântați de ora de fizică, încât părinții vor să vă cunoască neapărat”, i-a explicat diriginta.

Maria Pătru predă fizica și chimia în trei unități de învățământ, Școala Gimnazială Damian din Sadova, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară din Craiova și Școala Gimnazială „Gheorghe Bibescu”. Este unul dintre cei peste 1.900 de profesori pregătiți de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale pentru a preda științele prin metode inductive și este la rândul său formator pentru cadrele didactice care vor să predea chimia „altfel”. Ajunsă la catedră în urmă cu 14 ani, Maria Pătru a intrat în contact cu metoda învățării prin investigație încă de dinainte ca ea să fie introdusă la scară largă de CEAE în România.

„Sora mea predă în Italia, am primit în urmă cu 8 ani de la ea câteva manuale, am văzut că acolo se predă altfel și am încercat și eu să aplic. Mi s-a părut foarte interesant, copiii au fost foarte receptivi și am ajuns la concluzia că ei învață mai ușor când experimentează”, povestește profesoara. Când a fost cooptată în programul „Fizica Altfel”, derulat de CEAE, lucrurile au devenit mult mai clare, iar Maria Pătru a început să aplice noile idei într-un mod structurat. „Copiilor a început să le placă din ce în ce mai mult, au început să descopere, să se implice, să comunice. Mi-au spus că și-ar dori să aibă în fiecare zi o oră de fizică și una de chimie”, spune Maria Pătru.

La o oră despre instrumentele de măsură, profesoara le-a dat, de pildă, ca temă elevilor săi să se documenteze despre instrumentele folosite în vechime. „Am fost în Săptămâna Altfel să prezentăm unul dintre proiectele noastre la KFC (n.r. – unul dintre finanțatorii programului „Fizica Altfel”). Unul dintre copii a venit ideea să măsurăm distanța cu o capră. O capră cu patru picioare?, l-a întrebat un coleg. Nu una cu două, i-a răspuns cel care a venit cu ideea, referindu-se la un instrument arhaic de măsură”, povestește profesoara. Copiii s-a apucat atunci să încerce să reconstituie din bucăți de metal, din lemne sau pixuri dispozitivul asemănător unui compas, folosit odinioară în zona Oltului pentru măsurarea distanțelor. Pentru că au vrut să facă lucrurile perfect, unii dintre ei au reconstruit capra acasă.

 

Copiii care vor să rămână la școală și după ore

Altă dată, o parte dintre elevii Mariei Pătru s-au apucat să construiască o rachetă.

„Am mai sărbătorit Ziua Spațiului și dintr-o sticlă de plastic au făcut o rachetă, i-au pus niște leduri, i-au pus un motoraș, o baterie și o baterie externă. Au învățat să lucreze în echipă, ceea ce nu făceau înainte. Acum își formează ei echipele, s-au omogenizat și fiecare știe ce are de făcut. Odată, avut de făcut un panou, iar fetițele din grupă nu aveau unde să se întâlnească după ore. L-au rugat pe domnul director să rămână la școală după program, dânsul a rămas cu ele și a fost foarte încântat. A zis că nu i s-a întâmplat să vadă că un copil vrea să rămână la școală și să facă un proiect după ore”, spune profesoara.

 

„Majoritatea copiilor învață fizica, în condițiile în care această materie mi se pare destul de dificilă”

Simona Gherbu a văzut cât de încântat vine băiețelul ei, Bogdan, elev în clasa a VI-a de la orele de fizică predate de Maria Pătru. „Copilul meu iubește foarte mult fizica, am rămas chiar surprinsă. Este încântat și de felul în care le explică doamna, și de proiectele pe care le face cu dânsa, și de activitățile pe care le fac împreună. Am rămas chiar uimită când a văzut cum merge cu fizica, foarte, foarte bine. Eu, ca părinte, sunt foarte mulțumită. Copilul meu vine  bucuros de la școală, îmi povestește ce au făcut la fizică, cum au făcut, cum le-a explicat doamna”, spune Simona Gherbu. Și Ana Maria Albu povestește despre plăcerea cu care învață fetița ei, elevă tot în clasa a VI-a, la fizică. „Majoritatea copiilor învață la doamna de fizică, în condițiile în care această materie mi se pare destul de dificilă. Tot timpul vine încântată și îi place când doamna profesoară îi scoate la diferite activități”, explică Ana Maria Albu.

Pe lângă activitățile extrașcolare legate de știință, Maria Pătru petrece timp cu elevii săi la film sau la patinoar. „Eu îi învăț pe ei fizica, dar ei m-au învățat pe mine să patinez. Până la ei nu pusesem niciodată patinele în picioare.”