Ca să schimbi educația din România, trebuie în primul rând să schimbi atmosfera din clasă. Profesorii care predau chimia altfel

By | Blog

În urmă cu vreo doi ani, la începutul școlii, câțiva elevi de clasa a șasea i-au spus Danielei Tuțuleasa, profesor la Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica” din Craiova: „Doamna e grea fizica? Că ne e frică…” Daniela Tuțuleasa, care predă fizica altfel, prin metoda investigației, le-a explicat că grele ajung să fie doar lucrurile pe care nu le înțelegi, iar ea îi va ajuta să înțeleagă și să li se pară ușor. După un timp, i-a întrebat: „Vi se pare grea fizica?” „Nuuuuuuu”, i-au spus copiii. Formator cu experiență în predarea științelor prin metoda investigației, Daniela Tuțuleasa a susținut împreună cu Maria Pătru și un curs pentru profesorii de chimie. La cursul realizat cu sprijinul financiar al BASF, au participat 25 de profesori din Dolj, care au învățat să le predea elevilor lor chimia prin metode inductive, care cresc motivația copiilor față de studiul științelor și îi ajută să înțeleagă în profunzime fenomenele. „Cursul a fost primit bine și de profesori și metodele au fost foarte bine primite de copii. Pentru că modul acesta de a aborda lucrurile, a lăsa copilul să descopere, este foarte important pentru ei. Varianta tradițională de a le pune pe tavă niște cunoștințe ca ei să le reproducă nu mai merge”, explică Daniela Tuțuleasa.

Read More

Ce trebuie să facem azi ca să nu condamnăm generațiile de mâine la sărăcie

By | Blog

Atunci când se naște, un copil poartă în el un potențial nebănuit, pe care, cu ajutorul grijii adulților din jur, al educației și mecanismelor sociale care să îl susțină, îl poate împlini la nivelul maxim. Ne surprindem adesea uitându-ne la bebeluși și visând lucruri mari pentru viitorul lor: poate copilul acesta va ajunge doctor, pilot, astronaut, pianist. Din păcate, prin simplul fapt că s-au născut în România, bebelușii de astăzi sunt la mare risc de a nu-și împlini niciodată adevăratul potențial.

Dezavantajul de a te naște în România, care s-a tradus prin faptul că 3,5 milioane de români trăiesc astăzi în afara granițelor țării, a fost măsurat și a primit un scor într-un studiu al Băncii Mondiale.

România s-a clasat pe locul 67 – în spatele vecinilor săi din UE – în noul Index al Capitalului Uman (HCI), lansat de Grupul Băncii Mondiale. Țara noastră  se află în urma unor țări din afara Uniunii Europene, cu venituri mult mai mici pe cap de locuitor, cum ar fi Ucraina (50), Albania (56) și Georgia (61). Scorurile sunt calculate pentru 157 de țări participante, fapt ce permite realizarea unui clasament al potențialului capitalului lor uman.

Pe primul loc în acest clasament se află Singapore, stat care s-a situat pe primul loc și la testele PISA din 2015. La același teste, România s-a situat pe locul 48 din 72 de țări, sub Bulgaria și Ungaria, și a înregistrat un procent al analfabetismului științific în rândul elevilor de 38,6%. Read More

Oamenii care îi ajută pe copii să prindă aripi cu ajutorul acrobațiilor. „Înveți să ieși în fața publicului și să transmiți: „Eu sunt cineva și știu ceva””

By | Blog

 

În urmă cu câțiva ani, două sate din județul Brașov, Bărcuț și Seliștat, au început să se umple în timpul verii de copii. Aceștia învață, în vacanțe, să pună în scenă piese de teatru în mijlocul pădurii, află câte în lună și în stele despre lumea în care trăiesc, își construiesc un oraș cu propriile reguli ori învață să meargă pe monociclu. Teatru în pădure, Universitatea Copiilor, Orășelul Copiilor sau Circus Danubii sunt câteva dintre taberele în care copiii se împrietenesc, își îmbogățesc cunoștințele de limba germană, își descoperă și dezvoltă abilități, capătă încredere în ei. Printre inițiatorii proiectului se află Renate Klein. Profesor universitar de ebraică și Vechiul Testament la Sibiu, aceasta a devenit interesată de educația non-formală a elevilor din preuniversitar, atunci când copiii ei au ajuns la vârsta întrebărilor. „Copiii mei mă întrebau încontinuu diferite lucruri, precum: De ce este cerul albastru? Am început să citesc pentru a le putea răspunde. Trebuie să îi lăsăm pe copii să pună întrebări și să le răspundem, fără să le băgăm într-un sertar. Și atunci avem toată atenția lor. Ne-am gândit să îi ajutăm și pe alți copii să găsească răspunsuri, nu doar pe ai noștri, și așa a apărut ideea cu Universitatea Copiilor, pentru care alegem în fiecare an o tematică destul de largă”, povestește Renate Klein. Anul acesta, tema a fost mișcarea – copiii au învățat cum se fac desenele animate, dar au avut și lecții cu pedagogi de circ. În urmă cu doi ani, copiii au învățat cum a apărut scrisul, dar s-au familiarizat, cu ajutorul a două profesoare de la o școală ajutătoare, și cu limbajul semnelor și cu alfabetul Braille.

Read More

Ioan Iacob: „Românii au un mod ireverențios de a aborda problemele. Avem tendința să nu luăm foarte în serios limitele și constrângerile, însă asta este foarte bine”

By | Blog

În urmă cu 11 ani, Ioan Iacob fonda  împreună cu fostul său coleg de liceu, Radu Constantinescu, o companie care avea să devină cunoscută pentru capacitatea sa de a inova. QUALITANCE are în prezent birouri pe trei continente, în București, San Francisco și  Sydney. Foști olimpici la matematică, cei doi fondatori și-au folosit abilitățile dobândite prin studierea științelor exacte pentru a găsi, cu ajutorul tehnologiei, soluții inovatoare la probleme semnificative ale societății. Au devenit, astfel, cunoscuți la nivel internațional, iar compania lor a atins anul acesta o cifră de afaceri de 10 milioane de euro.

Cei doi și-au dezvoltat capacitatea de a identifica și construi soluții specifice pentru problemele din jur încă de pe vremea când erau elevi. Primul pas a fost să înțeleagă care este legătura dintre realitate și noțiunile abstracte pe care erau nevoiți să le învețe la școală. „Există foarte multă valoare în a învăța aplicabilitatea lucrurilor, pentru că eu, de exemplu, n-am vrut să înțeleg foarte multă vreme lucruri din matematică, până când nu am înțeles cum intervin ele în viața mea reală și faptul că, de fapt, au impact în modul în care eu trăiesc în fiecare zi. Pe de altă parte, să insiști ca totul să fie predat prin prisma aplicabilității imediate, eu, personal, cred că e o direcție greșită, pentru că, până la urmă, gândirea abstractă este cea care ne-a propulsat înainte pe noi, ca societate”, spune Ioan Iacob.

Read More

O altfel de educație. De ce schimbări are nevoie școala românească?

By | Blog

A început un nou an școlar, iar străzile s-au umplut de elevi cu ghiozdanul în spate. Îi vedem mergând pe trotuar de mână cu părinții lor sau traversând strada, îi vedem în librării în căutare de rechizite, la supermarket ori la mall după terminarea cursurilor. Vedem copii în uniforme în metrou, alături de bunici sau de bone, copii în uniforme jucându-se în parcuri.

Este o imagine la care merită să medităm o vreme și pe care se cuvine să o păstrăm în minte atunci când ne gândim la educație.  Pentru că adesea educația este făcută ca și când copiii n-ar trebui să părăsească niciodată sala de clasă.

Sistemul de învățământ pierde din vedere că un copil nu este un executant al unor sarcini trasate în perimetrul școlilor, iar miza educației nu este reprezentată de fișe, clasamente, statistici și rapoarte. Copilul dus astăzi de mână de părinte spre școală va ajunge nu peste multă vreme să conducă mașina, să lucreze, să ia decizii care vor avea impact asupra celor din jurul său, să voteze. Când ne vom întâlni cu acest adult ceva mai tânăr decât noi, în diferite contexte de viață, vom vrea de la el să fie profesionist, responsabil, politicos, etic, rațional, orientat înspre soluții. Însă dacă actuala stare de lucruri se perpetuează în sistemul de educație de la noi, șansa să întâlnim în țară peste două-trei decenii astfel de tineri scade dramatic cu fiecare an ce trece. Read More

„Dacă predai cu lehamite, lehamite obții. Dacă predai cu entuziasm, obții entuziasm”

By | Blog

De foarte multe ori educația românească oscilează între două extreme: pe de-o parte avem de-a face adesea cu dezinteresul față elevi, pe de alta avem de-a face standarde nerealiste, ce pot fi atinse de foarte puțini. Cu privirile prea plecate, ori țintind performanțe prea înalte eșuăm în a-i întâlni pe copii exact acolo unde au mai multă nevoie de noi, în acel punct de unde ei să poată începe să crească și să își dezvolte abilitățile pe termen lung. Este o situație care are legătură atât cu școala, cât și cu familia.

Read More

Liliana Hanc: „Trebuie să le dăm elevilor timp să caute soluții. Este importantă destinația, dar și drumul”

By | Blog

Camelia Rațiu predă fizica la Colegiul Național „Ioan Slavici” din Satu Mare și a luat parte recent la curs care îi ajută pe profesori să le trezească elevilor lor interesul pentru științe – „Învățarea științelor – abordări metodologice moderne”, organizat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale cu sprijinul KFC România. Un loc central în acesta îl ocupă metoda investigației. „Metoda investigației mi s-a părut o metodă foarte interesantă pentru elevii de gimnaziu, care sunt pasionați să descopere lucruri noi. Am observat de-a lungul anilor că dacă le propuneam facultativ să studieze acasă sau să efectueze unele experimente care sunt mai greu de realizat în laborator, veneau la școală entuziaști cu concluzii elaborate minuțios, cu dovezi (fotografiau sau înregistrau experimentul). Elevii obișnuiți de timpuriu cu acest mod de abordare nu au reticențe față de această metodă mai târziu”, explică profesoara. Atunci când a testat această abordare în timpul predării a văzut că aduce rezultate mult mai bune decât cea folosită în mod obișnuit în școlile românești. „Clasa a fost împărțită pe grupe, fiecare a avut o sarcină de lucru și 10 minute de adunat dovezi în curtea școlii, după care ne-am întors în laborator și am prelucrat datele, fiecare grupă a prezentat concluziile la care a ajuns. Rezultatul a fost unul mult mai bun, decât în cazul unei ore „clasice” atât ca acumulare de cunoștințe, cât și ca participare la oră și captare a atenției. Chiar și elevii cu deficit de atenție s-au concentrat mult mai bine”, povestește Camelia Rațiu.

Read More

Claudia Cziprok: „Este nevoie de o transformare majoră a educației clasice, rigide, bazate pe memorie mecanică și instruire rudimentară”

By | Blog

„Este nevoie clară de o transformare majoră a educației clasice, rigide, bazate pe memorie mecanică și instruire rudimentară. Aceasta trebuie să fie transformată într-un model modern, creativ, inteligent, participativ și de colaborare, în care profesorii și elevii construiesc împreună cunoaștere, există o înțelegere profundă a fenomenului studiat şi își oferă reciproc feedback, atât de necesar pentru ambele părți”, spune Claudia Cziprok, profesoară de fizică și informatică la Colegiul Tehnic „Elisa Zamfirescu” din Satu Mare și formator în cadrul programului „Fizica altfel”. Împreună cu colega sa, Liliana Hanc, aceasta a ținut pentru profesorii din Satu Mare cursul „Învățarea științelor – abordări metodologice moderne”, derulat de CEAE cu sprijinul KFC România.

Read More

Profesoara Daniela Manolea: „Creativitatea nu e ceva păstrat la dospit, de care te folosești atunci când ai nevoie. Creativitatea are nevoie de antrenament”

By | Blog

„Să fiu profesoară a fost singurul meu vis. Fac meseria asta cu pasiune de 37 de ani pentru că iubesc copiii, mă fac să mă simt mereu tânără și utilă”, spune Daniela Manolea, profesoară de fizică și formatoare în cadrul programului „Fizica Altfel”, derulat de CEAE.

A început să își dorească să devină profesoară în clasa a VI-a, după primele ore făcute cu diriginta ei de atunci. De curând, o elevă de clasa a VI-a a venit la ea și i-a spus că vrea să se facă profesoară de fizică. „M-a bucurat nespus, mai ales că foarte puțini își mai doresc să predea astăzi. Simt că s-a închis cercul”, zâmbește ea.

Read More

Profesori din nouă județe au învățat, în ultimele luni, să predea științele într-un mod atractiv pentru elevi

By | Blog

În luna iunie, 242 de profesori de fizică și chimie au absolvit cursurile de formare, care să îi ajute să le predea elevilor lor lecțiile prin metode inductive, să le încurajeze creativitatea și crearea deprinderii de a gândi structurat. Începute în luna martie, cursurile organizate de CEAE au fost dedicate profesorilor de științe din județele Brașov, Cluj, Dolj, Galați, Olt, Satu Mare, Suceava, Vâlcea și București. În patru dintre ele, Brașov, Cluj, Satu Mare și Galați, CEAE a derulat pentru prima dată cursuri de formare pentru profesorii de fizică și de chimie.

Este un nou pas în demersul nostru de a contribui la alfabetizarea științifică a elevilor români și de a-i ajuta să devină cetățeni funcționali într-o societate a cunoașterii. Specialiștii în educație, oamenii de știință și reprezentanții comunității de business atrag de câțiva ani atenția că cerințele de pe piața muncii sunt într-o continuă schimbare, că job-urile viitorului vor arăta cu totul altfel decât am fost obișnuiți până astăzi, că, pe parcursul vieții sale active, un individ își va schimba de câteva ori profesia.

Read More